هواپز دستگاه جدیدی برای پخت و پز روزانه است که اخیرا طرفداران زیادی در بین مردم سراسر دنیا پیدا کرده . از آنجا که بسیاری از مردم ایران عزیز هم به آشپزی سالم خانگی علاقه‌مند در کوکپد با سیل جستجو در خصوص دستور غذا با هواپز روبرو هستیم. در این مقاله با این مطالب آشنا میشوید:

۱- نحوه عملکرد هواپز

۲- فواید استفاده از هواپز

۳- دستورهای لذیذ تهیه شده با هواپز و ایده‌های خلاقانه

۴- ترفندهای جالب برای استفاده بهینه از هواپز

پخت و پز سالم با هواپز

۱- نحوه عملکرد هواپز

تا حالا به این فکر کردید که یک هواپز چطور بدون استفاده از روغن، غذاهای شما رو لذیذ و سوخاری می‌کند؟ هواپز با استفاده از یک فن قوی، هوای بسیار داغ موجود را بطور یکنواخت به غذای شما منتقل می‌کند. این هوای داغ بسرعت سطح غذا را کامل می‌پوشاند و باعث ایجاد روکشی سوخاری و عالی برای غذا می‌شود. و به این ترتیب است که شما بدون استفاده از روغن فراوان و بدون ذره‌ای احساس گناه یک غذای خوشمزه و دلچسب نوش جان می‌کنید.😋

۲- فواید استفاده از هواپز

  • غذای سرخ‌شده سالم‌تر: دلتان غذای لذیذ سرخ‌شده و سوخاری مثل مرغ سوخاری و سیب زمینی سرخ‌شده می‌خواهد؟ پخت و پز با هواپز در حالیکه روغن خیلی کمتری مصرف می‌کند همان طعم و کیفیت غذای سرخ‌شده را حفظ می‌کند و غذاهای سرخ‌شده مورد علاقه شما را با کالری کمتر و سالم‌تر به شما عرضه میکند!
  • حفظ مواد غذایی: با استفاده از هواپز، بسیاری از مواد مغذی مثل ویتامین‌ها و مواد معدنی در غذاها حفظ می‌شوند زیرا پخت و پز با این روش کمترین تاثیر ممکن بر روی مواد مغذی دارد!
  • آشپزی سریعتر برای افراد شاغلی با وقت کم: برخلاف فر که حرارت را از بالا و پایین به غذا می‌رساند، هواپز گرما را بطور یکنواخت و دورانی دور غذاپخش می‌کند و باعث می شود که غذا سریعتر و یکنواخت پخته شود. بعلاوه لازم نیست که مانند فر دور و بر دستگاه هواپز حدود نیم ساعت منتظر باشید تا گرم شود!
  • آشپزخانه بدون بو: هواپز دارای سیستم تهویه قوی است و اجازه نمیدهد بوی سرخ کردنی  و ناخوشایند روغن سوخته فضای آشپزخانه را پر کند!
  • مصرف کمتر انرژی: هواپز نسبت به فر و مایکروویو برق کمتری مصرف می‌کند و در نتیجه رقم قبض برق شما پایین خواهد بود. حجم فشرده این دستگاه و پخت سریع آن باعث می‌شود برق کمتری مصرف شود!
  • وسیله آشپزی سازگار: اگر هوس کردید سیب زمینی سرخ‌شده، سبزیجات تفت داده، انواع کوکی، جوجه کباب و ... بخورید یا فقط می‌خواهید سریع غذای خود را گرم کنید، می‌توانید روی هواپز خود حساب کنید. حتما انواع دستورها با بخار پز را در پایین این قسمت ببینید.
  • دوستدار محیط زیست: هواپز نسبت به لوازم پخت و پز سنتی، روغن و برق کمتری مصرف می‌کند. به همین دلیل نه تنها در مصرف برق صرفه جویی می‌شود بلکه دی اکسید کربن کمتری به محیط وارد می‌کند. بنابراین می‌توان با خیال راحت غذای خوشمزه خورد و با طبیعت مهربان‌تر بود.

هواپز فواید بسیار دیگری دارد که باعث می‌شود آن‌را تبدیل به یک وسیله ایده‌آل در آشپزخانه شما کند. 🥘

۳-دستورهای لذیذ تهیه شده با هواپز و ایده‌های خلاقانه

برخلاف تصور هواپز فقط مختص سرخ کردن بال مرغ و یا سیب زمینی نیست. با این دستگاه اعجاب‌انگیز می توانید انواع و اقسام خوراکیهای خوشمزه را به روش سالم تهیه کنید.

در اینجا دستورهای خوب و خوشمزه دوستان کوکپدی را به شما معرفی می‌کنیم با کلیک بر روی عنوانهای 📌 با خط آبی دستورهای بیشتری ببینید📌

پخت کوکو با هواپز

انواع کوکو

برای شما که خسته از سرکار برمی‌گردید، یک کوکوی سریع در داخل هواپز بهترین گزینه خواهد بود.

پخت نان در هواپز

نان در هواپز : این‌بار سعی کنید نان و یا کلوچه های خوشمزه خود را در هواپز بپزید و از نتیحه کار لذت ببرید.

پخت مرغ در هواپز

پخت انواع غذاها با مرغ و ماهی در هواپز: مصرف زیاد مرغ یعنی مصرف بالای روغن، پس چه بهتر که با پس انداز قبل از هر چیز به فکر خرید یک دستگاه هواپز باشیم و انواع غذاها با مرغ و یا ماهی را در هواپز بپزیم

سیب زمینی در هواپز

پخت سیب زمینی به روشهای مختلف در هواپز: هر وقت دلتان خواست سیب زمینی سرخ شده کریسپی نوش جان کنید ولی از شناور کردن اون در روغن فراوان وحشت دارید سریع این دستورهای خوب و کاربردی را چک کنید

پخت سبزیجات در هواپز

پخت انواع سبزیجات در هواپز: اگر شما هم دوست دارید سبزیجات بخورید ولی نه سرخ شده در روغن فراوان و تمایل زیادی هم به آبپزشده آنها ندارید باید این دفعه سبزیجات رنگارنگ خودتان را در هواپز بپزید و از خوردن آنها لذت ببرید

سبزیجات با مصرف بالای روغن

در بین سبزیجات بادمجان بیشترین مصرف روغن را دارد و متاسفانه خوشمزه ترین روش پخت آن هم سرخ کردن در روغن است. با استفاده از هواپز می توانید از این مشکل جلوگیری کنید

۴- ترفندهای جالب برای استفاده بهینه از هواپز

  • استفاده از کاغذ روغنی:  برای جلوگیری از چسبیدن غذا به ظرف یا سبد هواپز حتما در آن کاغذ روغنی قرار دهید. به این ترتیب هواپز شما خیلی کثیف نمی‌شود و غذا به راحتی از آن خارج می‌شود.
  • هواپز را زیادی پر نکنید: برای اینکه حرارت بطور کافی و یکنواخت به تمام قسمتهای غذا برسد و به خوبی پخته شود، دستگاه را زیادی پر نکنید.
  • دستگاه را از قبل گرم کنید: البته نه برای همه غذاها ولی برای پختن کیک و یا مافین بهتر است برای مدت کوتاهی ابتدا دستگاه را روشن و گرم کنید تا نتیجه بهتری بدست آورید.
  • مزه دار کردن: برای مرینیت یا مزه‌دار کردن و یا استفاده از ادویه ها قبل از پخت مقداری ادویه اضافه کنید و در صورت تمایل بعد از پخت مقداری دیگر. توجه داشته باشید که برخی از ادویه‌ها در حرارت بالا تلخ‌مزه می‌شوند.
  • مرطوب کردن با روغن: بجای اینکه مواد غذایی را غرق در روغن کنید، بهتر است یک اسپری پاش برای روغن داشته باشید و سطح مواد را با اسپری آغشته به یک لایه نازک روغن کنید.
  • پخت انواع کیک: هواپز وسیله بسیار خوبی برای پخت انواع کیک، براونیز، کوکی، کلوچه و غیره است. بهتر است از قالبهای سیلیکون برای پخت این خوشمزه‌ها استفاده کنید
  • سبد هواپز را چرب کنید: برای جلوگیری از چسبیدن مواد به سبد مخصوصا برای غذاهای نرمتر مثل ماهی، بهتر است کمی روغن روی آن اسپری کنید

و در آخر شما هم قوه تخیل و خلاقیت خود را در آشپزی بکار بگیرید و انواع غذاهای خوشمزه را با هواپز بپزید و با دوستان خود در کوکپد به اشتراک بگذارید

دستورهای عالی با هواپز از دوستان شما در کوکپد