با رسیدن فصل بهار بدون شک میشه گفت همه ما منتظر این میوه سبز خوشرنگ در میوه فروشیها هستیم! 😍 و از کوچک و بزرگ با دیدن این میوه کلی به وجد و هیجان میایم. ولی شاید هیچوقت فکر نکرده بودیم که این میوه چه خواصی داره و تنها بعنوان یه میان وعده و یا نوعی تنقلات به اون نگاه می‌کنیم. اما این میوه نارس بادام علاوه بر طعم خوشایند ترش و ملسش فوایدی هم داره که بد نیست درباره اونا بیشتر بدونیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم

۱- دانستنیهایی درباره چغاله بادام

۲- خواص چغاله بادام

۳- با این میوه چی بپزیم؟

چغاله بادام

۱- دانستنیهایی درباره چاغاله بادام

چاغاله/چاقاله بادام از اون دسته از میوه‌های ترش مزه است که با بردن حتی اسمش آب از لب و لوچه هر کسی ترشح میشه. ولی باید دقت کرد که این میوه نارس رو به اندازه متعادل و با دقت کافی مصرف کرد. خرید و خوردن این میوه از چرخ دستیها و خوردن اون در صورتی که درست و اصولی شسته نشده باشه و یا احتمالا با آبهای غیر بهداشتی شسته و مرطوب نگه داشته شده باشند، می تواند ایجاد بیماریهایی از جمله حصبه بکند. در ضمن بخاطر داشته باشید هر میوه تلخی دارای مقداری سیانور است که خوردن آن برای انسان مضر است، پس از خوردن چغاله تلخ حتما خودداری کنید. همچنین زیاده روی در مصرف آن موجب دل پیچه، اسهال، تهوع، سردرد، ترشح بیش از اندازه بزاق و رخوت می شود. به طور کلی مواد مغذی بادام رسیده بیشتر از نوع کال آن می باشد و آهن، کلیسیم و مواد معدنی دیگر آن بیشتر از چغاله بادام است.

۲- خواص چغاله بادام

با رعایت نکات اشاره شده در بالا به جرات می‌توان گفت خوردن چاغاله بادام بسیار می‌تواند مفید باشد. از پوست و مو گرفته تا کاهش وزن و لاغری همگی از فواید مصرف این میوه شگفت انگیز است. به طور کلی این خواص عبارتند از:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • سلامت قلب و عروق
  • درمان دیابت
  • سلامت گوارش
  • تقویت استخوان
  • درمان کبد چرب
  • سلامت پوست و مو
  • درمان کم خونی
  • تقویت حافظه
  • سلامت چشم
  • کاهش وزن و لاغری
  • تنظیم هورمون ها و کمک به باروری
  • درمان یبوست
  • درمان سنگ کلیه
  • سلامت دهان و دندان

قطعا خواص این میوه تنها این موارد  نیستند. خواص دیگری مانند ضد نفخ بودن، افزایش انرژی بدن و پیشگیری از سرطان را نیز از جمله خواصی است که باید به آنها نیز اشاره کرد.

۳- با این میوه چی بپزیم؟

علاوه بر خوردن خام این میوه همراه با نمک راههای بسیار دیگری هستند که با باکاربردن آنها هم می‌توانید خوراکیهای متنوعی با این میوه را نوش جان کنید و هم آن‌را برای فصلهای دیگر ذخیره کنید.

در اینجا چند دستور عالی از کوکپدیهای باسلیقه و کدبانو رو برای شما جمع آوری کردیم که با کلیک بر روی آنها می‌توانید از درست کردن و خوردت آنها لذت ببرید.

طرز تهیه خورش چغاله بادام(چاقاله) ساده و خوشمزه توسط مهرناز نظرپور
#خورش_چغاله_بادام #چغاله #خورش
طرز تهیه سالاد چاغاله😋 ساده و خوشمزه توسط Elham
سالاد چاغاله😋 دستور ساده، با توضیحات مرحله به مرحله، کامل و دقیق.
طرز تهیه خورشت قیمه با چغاله ساده و خوشمزه توسط Roya
#خورشت_قیمه_چغاله #چغاله #آشپزی_ایرانی
طرز تهیه ترشی چاقاله بادام ساده و خوشمزه توسط رادمهرآوه
#ترشی #ترشی_چاقاله_بادام #چالش_پیشبند_طلایی #چغاله_بادام #چاقاله_بادام #پیشبند_طلایی۲۳ #GoldenApron23
طرز تهیه آش چاقاله زردآلو ساده و خوشمزه توسط Lida Aali
#پیشبند_طلایی۲۳ #GoldenApron23 این آش چاقاله خوشمزه یکی از آش های محلی استان یزد هست که با دوماده غذایی (چاقاله زرد آلو و برگ مو)تهیه میشه و به بخاطر همین‌ این آش ،کمی با آش های دیگر متفاوت تر شده که من با برگ مو و چاقاله فریز شده این آش تُرشمزه وخوشمزه رو درست کردم جای همگی شما عزیزان سبز 👌😋
طرز تهیه ترشی چغاله بادام 🌸 ساده و خوشمزه توسط Ashpazye_parchin
✍🏻هیچ جایِ جهان ، خانه ی پدریِ آدم نمی شود... ✍🏻خانه ای که در نهایتِ سادگی و سنتی بودنش ، شادترین نقطه ی دنیاست ✍🏻با پنجره هایی قدیمی که هنوز هم به سویِ بی خیالیِ محض ،گشوده می شوند ، دیوارهایِ آجریِ کهنه ای که هر آجرش ، صفحه ایست از خاطراتِ سالهایِ دور ،و حیاطی که هر گوشه اش ، سکانسی از کودکی ات…
طرز تهیه تمیز کردن پرزهای چغاله بادام ساده و خوشمزه توسط نیره اعظم زنجانی
چغاله بادام سرشار از ویتامین C و E آهن ،کلسیم ،منیزیم،پروتئن و فیبر می باشد و دارای آنتی اکسیدان بالایی است که باعث سم زدایی بدن می گردد و سیستم ایمنی را بالا می بره. هضمش کمی سنگین است و مصرف زیاد آن دل درد و تهوع و سوء هاضمه و نفخ می شود.
طرز تهیه ترشی چغاله گردو ساده و خوشمزه توسط ☆ دستپخت مادمازل ☆
این ترشی رو حدود بیست سال پیش توی اسفراین خوردم. همین چند روز پیش که مربای چغاله گردو درست می‌کردم، کمی از گردوها رو نگه داشتم تت باهاش ترشی چغاله گردو درست کنم 😁 #ترشی_مجلسی #ترشی_چغاله_گردو
طرز تهیه خوراک چاغاله بادوم ساده و خوشمزه توسط Z.Pourjam
#سرآشپز_طلایی #کدبانوی_خونه#پروتیین_گیاهی در این ماه فروردین از فصل زیبای بهاری 1400 از خوردن این خوشمزه غافل نشید 😋😋😋
طرز تهیه چغاله ارژنگ 😋😋 ساده و خوشمزه توسط 🍷💋Shabooo💋🍷
#سرآشپز_طلایی #هله_هوله
طرز تهیه مربای چاقاله گردو ساده و خوشمزه توسط Ahmadiii1357
#مربای_چاقاله_گردو #میوه_تابستانی (گردو سبز نارس) علاوه بر طعم بسیار خوشمزه آش دردسرش هم زیاده ولی به نظر من ارزش داره 😋
طرز تهیه مزه های فصل بهار ساده و خوشمزه توسط فاطمـــہ مصطفایی 🌸
#چالش_بهاره #گوجه_سبز #چاقاله #دلال
طرز تهیه ترشی مخلوط متفاوت ساده و خوشمزه توسط 🌛 Chef 🌟 Asadi 🌜(بانــ🌺ـو اسدی)
#چاشنی #ترشی_مخلوط
طرز تهیه پاش پاشک ساده و خوشمزه توسط یسنا گلی
#سرآشپز_طلایی