آشپزی بدون گوشت شاید برای هر کسی دلیل متفاوتی داشته باشد: بعضی به دلیل بیماری مجبور به حذف یا مصرف کمتر گوشت قرمز یا سفید می‌شوند؛ برخی گیاهخواری را به عنوان سبک زندگی سالم و سازگار با محیط زیست ترجیح می‌دهند؛ بعضی دوست دارند برای مدتی زندگی بدون گوشت را امتحان کنند؛ این روزها هم گرانی بی اندازه گوشت و مرغ بسیاری را وادار به آشپزی با سبزیجات کرده!
در اینجا چند دستور غذای گیاهی و بدون گوشت برای شما آماده کرده‌ایم و امیدواریم به هر دلیلی قصد گیاهخواری دارید این لیست به شما کمک کند:

راتاتویی

راتاتویی یک غذای سنتی فرانسوی است که با سبزیجات پخته می‌شود. این غذا را احتمالا همه شما به دلیل کارتون "موش سرآشپز" می‌شناسید. غذایی خوشمزه، زیبا و کاملا گیاهی

فلافل

فلافل از پرطرفدارترین غذاهای ساده در تمام جهان است. فلافل به عنوان غذایی عربی در دنیا معروف شده اما این غذا در جنوب ایران هم تهیه می‌شود. اصلی‌ترین ماده برای آماده کردن فلافل نخود است و برخی نیز به آن سبزیجات معطر اضافه می‌کنند. غذایی ساده، ارزان، گیاهی و محبوب

میرزا قاسمی

میرزا قاسمی غذای اصیل در شمال کشورمان که طعم بی‌نظیری دارد. میرزا قاسمی توسط محمدقاسم خان والی حاکم رشت در زمان ناصرالدین شاه، ابداع شد و توسط او گسترش یافت و به نام او نیز اسم‌گذاری شد. میرزا قاسمی در گیلان معمولاً با برنج سرو می‌شود اما در سایر نقاط ایران با نان سرو می‌شود.

همبرگر گیاهی

همبرگر غذای محبوب خیلی از بچه‌ها و نوجوان‌هاست. اما اصلا مجبور نیستید این غذای خوشمزه را فقط با گوشت درست کنید. عدس، کدو، کینوا یا سویا موادی هستند که می‌توانید با آنها یک همبرگر خوشمزه کنید و در کنار اعضای خانواده از آن لذت ببرید.

کشک کدو

یک غذای گیاهی ساده و سریع که می‌توان به عنوان پیش‌غذا نیز از آن استفاده کرد. این خوراک خوشمزه در کرمان طرفداران زیادی دارد و در شیراز و مازندران هم تهیه می‌شود. تهیه این غذا بسیار ساده و مشابه کشک بادمجان است.

فوکاچیا

فوکاچیا نان سنتی ایتالیایی‌ست که با سبزیجات دلخواه تزیین شده و به عنوان پیش‌غذا، کنار غذا یا حتی شام مصرف می‌شود. فوکاچیا را می‌توان با سبزیجات مختلف تهیه و تزیین کرد. بافت این نان خوشمزه شبیه به پیتزاست اما با موادی بسیار ساده و سالم‌تر.

حمص

حمص پیش‌غذای معروف لبنانی‌ست که شهرت جهانی پیدا کرده و در بیشتر کشورهای جهان طرفداران زیادی دارد. حمص به طریق اصلی با سه ماده نخود زرد (یا نخود آبگوشتی)، ارده و روغن زیتون تهیه می‌شود اما امروزه این پیش‌غذای ساده و خوشمزه را با مواد مختلف مثل لبو یا آووکادو هم تهیه و مصرف می‌کنند

غذاهای گیاهی تنوع بسیاری دارند. امروزه هر غذایی را می‌توان بدون گوشت قرمز و سفید و تنها با سبزیجات  مختلف آماده کرده و با کمی خلاقیت و سلیقه مصرف گوشت و مرغ را کاهش داد. اینجا می‌توانید بیش از هزار دستور متنوع  برای غذاهای گیاهی را در وب سایت کوکپد مشاهده کنید.