کلئوپاترا با نام بردن از ترشیها قسم می‌خورد، همچنین جولیوس سزار و ناپلئون بناپارت. گفته میشود ملکه زیبای مصر در رژیم غذایی خود همیشه از ترشیها استفاده میکرده. و پادشاهان رومی به سربازان خود ترشی می‌دادند چرا که باور داشتند باعث تقویت آنها می‌شود.

این بدان معناست که از دور زمانها، سنت ترشی درست کردن برقرار بوده و مختص نسل ما نیست. داستان ترشیجات از ۴۰۰۰ سال پیش و وقتی شروع شد که ساکنان اطراف بین‌النهرین برای ذخیره طولانی‌تر مواد غذایی آنرا در ترکیبی از اسید و آب شور نگهداری می‌کردند. از آن زمان تا به امروز درست کردن ترشیجات رسم پایپاری در بسیاری از کشورها شده است.  

تنوع در تهیه ترشی

شوید که یکی از سبزیهای اصلی در تهیه ترشی است در سال ۹۰۰  قبل از میلاد به اروپا آورده شد. در سالهای ۱۴۹۴ که به سالهای اکتشاف معروف است و سفرهای بین قاره ای انجام می‌شد دریانوردان از  بیماری بسیار خطرناک و شایع اسکوربوت رنج می بردند که دلیل آن کمنود ویتامین ث بود. در سفرنامه‌های خود کریستوفر کلمبوس مرتب به ترشیجات اشاره کرده و حتی نوشته که در هنگام سفر در هاییتی خیار پرورش می‌داده که در بازگشت اقدام به تهیه ترشی کند.

حتی در جنگ جهانی دوم بیشتر محصولات کارخانجات ترشی سازی راهی استفاده سربازان در جنگ میشد. چرا که ماندگاری بالایی داشتند و ویتامینهای لازم بدن سربازان را تامین می‌کردند.

      ‌‌‌  ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌   ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌استفاده از ترشی در کنار غذا باعث هضم بهتر غذا می شود و سوخت و ساز بدن را بالا می برد و هم اینکه ما بیشتر از غذا خوردن لذت می بریم و پزشکان نیز توصیه کرده اند در کنار غذاهای گوشتی مخصوصا گوشت حیوانی از ترشیجات مختلف استفاده کنید چون برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی بسیار مؤثر است.

طرز تهیه چند ترشی پرطرفدار

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر🍆 ساده و خوشمزه توسط Maryam Borji
ترشی بادمجان شکم پر🍆 دستور ساده، با توضیحات مرحله به مرحله، کامل و دقیق.
طرز تهیه 🍀ترشی آلبالو🍀 ساده و خوشمزه توسط مامان دوقلوها
🍀ترشی آلبالو🍀 دستور ساده، با توضیحات مرحله به مرحله، کامل و دقیق. امید را از نجاری آموختم که مغازه آش آتش گرفت، زغال فروشی باز کرد...🌼🌼🌼#ترشی#آلبالو#ترشی_آلبالو
طرز تهیه ترشی اسپانیایی ساده و خوشمزه توسط Mitra.s70
ترشی اسپانیایی دستور ساده، با توضیحات مرحله به مرحله، کامل و دقیق. ترشی اسپانیایی یکی از انواع ترشی‌های خوشمزه و خوش رنگ اسپانیایی است که به عنوان یک چاشنی لذیذ و ترش در کنار انواع غذاها سرو می‌شود و خیلی راحت و سریع می‌توانید این ترشی بی نظیر را آماده و تهیه کنید.
طرز تهیه ترشی کلم وزرشک ساده و خوشمزه توسط الاء
ترشی کلم وزرشک دستور ساده، با توضیحات مرحله به مرحله، کامل و دقیق. #ترشی
طرز تهیه ترشی لیته فوری ساده و خوشمزه توسط Safura Dabiri
ترشی لیته فوری دستور ساده، با توضیحات مرحله به مرحله، کامل و دقیق. این ترشی سریع و فوری حاضر میشه و بسیار خوشمزه است ،بافتش باید حالت ریش ریش داشته باشه پس بهتره از غذاساز در تهیه اش استفاده نشه
طرز تهیه سیرترشی ساده و خوشمزه توسط فرناز
سیرترشی دستور ساده، با توضیحات مرحله به مرحله، کامل و دقیق. دوستان مزه این سیرترشی ملس هست واصلا بعد خوردن دهانمان بوی سیر نمیگیره همان طور که میدونید طبع گرم داره و با غذاهای طبع سرد نوش جان کنید

ترشیهای عجیب و غریبی که شاید تا بحال امتحان نکرده باشید

طرز تهیه هندوانه کوهی یا گیر ترشی هندوانه کوهی ساده و خوشمزه توسط Baano.mina
هندوانه کوهی یا گیر ترشی هندوانه کوهی دستور ساده، با توضیحات مرحله به مرحله، کامل و دقیق.
طرز تهیه ترشی چاقاله بادام ساده و خوشمزه توسط رادمهرآوه
ترشی چاقاله بادام دستور ساده، با توضیحات مرحله به مرحله، کامل و دقیق. #ترشی#ترشی_چاقاله_بادام#چالش_پیشبند_طلایی#چغاله_بادام#چاقاله_بادام#پیشبند_طلایی۲۳ #GoldenApron23
طرز تهیه ترشی سیب ترش سبز 🍏 ساده و خوشمزه توسط 🧿zahra🧿
ترشی سیب ترش سبز 🍏 دستور ساده، با توضیحات مرحله به مرحله، کامل و دقیق.
طرز تهیه ترشی چغاله گردو ساده و خوشمزه توسط Liliom
ترشی چغاله گردو دستور ساده، با توضیحات مرحله به مرحله، کامل و دقیق.
طرز تهیه ترشی انبه ساده و خوشمزه توسط Marziyeh Rezaei Tafti
ترشی انبه دستور ساده، با توضیحات مرحله به مرحله، کامل و دقیق. #ترشی#ترشی_انبه#ترشی_تند#انبه_خام الان که فصل انبه خام هست ترشی خانگی این میوه خوشمزه را توصیه می کنم.

چطور ترشی بهتری درست کنیم؟

ترفندهای تهیه ترشی‌های خانگی

  • مقدار سرکه باید کافی باشد تا جاییکه بخوبی روی مواد را بگیرد و اجازه ورود هوا و خراب شدن مواد را ندهد. بر ا اینکه ترشی شما کپک نزند بهتر از سرکه خالص و مرغوب استفاده کنید و آنرا قبل از استفاده بجوشانید و سرد کنید. بهترین سر که ها برای تهیه ترشی سرکه سیب و انگور است.
  • حتما از ادویه‌ها و طعم د هنده ها مثل فلفل قرمز، فلفل سبز، سیاه دانه، شوید خشک، زیره،برگ آلبالو و برگ مو، تخم گشنیز استفاده کنید. استفاده از گلپر به دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی آن بسیار در جلوگیری از کپک زدن ترشی مؤثر است.
  • سبزی ترشی باید سبزیهای معطر و ترجیحا تازه باشد مثل (نعناع، گشنیز، جعفری، شوید، ریحان، مرزه و ترخان)
  • انتخاب ظرف مناسب در تهیه ترشی بسیار مهم است(ظرف پلاستیکی ممنوع است و باید از ظروف بلوری، سفالی یا چوبی استفاده کنید)
  • استفاده از ظروف شیشه ای تیره برای اینکه عطر و طعم ترشی را در گذر زمان تغییر نمی دهد بسیار توصیه می شود.
  • ترشی باید در محیط خنک نگهداری کنید تا آماده شود.
  • ریختن مقدار کمی روغن مایع و روغن زیتون روی ترشی از کپک زدن آن جلوگیری میکند.
  • هیچ‌گاه قاشق خیس را درون ظرف ترشی نکنید چون باعث کپک زدن ترشی می شود.
ترفند ترفندکپک نزدن ترشی توسط آشپزخانه زینب بانو
ترفندبعد از شستن مواد اولیه باید رطوبت آنها را به وسیله یک دستمال تمیز بگیرد تا ترشی کپک نزند. برای این کار می توانید مواد را روی دستمال نخی تمیز پهن کنید تا رطوبت آن خارج شود.استفاده از گلپر به دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی آن بسیار در جلوگیری از کپک زدن ترشی موثر است.بستن درب ظرف ترشی به نحوی که...
ترفند جدا کردن پوست سیر توسط فاطمـــہ مصطفایی 🌸
دوستان هممون میدونیم که سیر خشک پوستش سخت ازش جدا میشه،پس بیاید با این ترفند راحت پوستشو ازش جدا کنید. فقط کافیه سیر هارو قبل از پوست کندن حدود ۱ساعت زودتر داخل یک کاسه ی آب بذارید و بعد به راحتی پوستشو ازش جدا کنید (برای ترشی یا سرخ کردن)

شما برای  خوشمزه‌تر شدن و ماندگاری بیشتر ترشی چه ترفند هایی بلدید. با انتشار در بخش ترفندها به💡 دیگران یاد بدید. 💡

مطالب مشابه که ممکن است به خواندن آن علاقه داشته باشید

″نگهداری و ذخیره موادغذایی، رمز و راز آن در گذر زمان- (۱) تهیه مربای خانگی ”
از زمانهای بسیار بسیار قدیم (برگردید به میلیونها سال پیش) انسانها یادگرفتند کهمواد غذایی را برای زمانی که دور از دسترس آنها هستند، ذخیره و نگهداری کنند. ذخیرهمواد عمدتا به معنای محافظت آنها در برابر آب و هوا بوده است. این دو عنصر بر رویمواد غذایی تاثیرات شیمیایی گذاشته و باعث خرابی آنها میشوند. ب…
آشپزی در خانه
کمپین #چرا_خونگی در برنامه جهانی کوکپد و یادداشتی درباره تاثیرات آشپزی خانگی بر افراد، جوامع و محیط زیست