از زمانهای بسیار بسیار قدیم (برگردید به میلیونها سال پیش) انسانها یادگرفتند که مواد غذایی را برای زمانی که دور از دسترس آنها هستند، ذخیره و نگهداری کنند. ذخیره مواد عمدتا به معنای محافظت آنها در برابر آب و هوا بوده است. این دو عنصر بر روی مواد غذایی تاثیرات شیمیایی گذاشته و باعث خرابی آنها میشوند. برای این منظور انسانها میوه ها، سبزیجات و گوشت را آغشته به نمک، یا آنها را خشک میکردند. آغشته کردن مواد به عسل یکی دیگر از راههای کاربردی نگهداری مواد برای مدت طولانی بوده است که مانند سپری مواد غذایی را از دستخوش تاثیرات محیطی دور می کند.

استفاده از عسل برای محافظت مواد

در یونان باستان، مردم میوه به را با عسل مخلوط یا خشک کرده و در شیشه های دربسته نگهداری می کردند. رومیها کمی در این امر پیشرفت کردند و به را ابتدا می پختند بعد با عسل مخلوط می کردند و ترکیبی از به و عسل پخته شده را نگهداری می کردند.

بطور کلی اگر بخواهیم درمورد تاریخچه تهیه مربا صحبت کنیم باید به آشپزهای قرن یازدهم در خاورمیانه اشاره کنیم. اما اینکه بخواهیم تاریخ دقیقی از تهیه اولین مربا بدهیم، کار آسانی نخواهد بود. در آن زمان در  ابتدا از عسل بعنوان شیرین کننده استفاده می کردند، اما به زودی شکر جای عسل را گرفت و این زمانی بود که تهیه و استفاده از شکر روی نقشه جهان در حال گشترش بود. از آن زمان به بعد استفاده از شکر متداول شد و اگر در جایی از نقشه دنیا شکر پیدا میشد حتما آنرا با میوه ها ترکیب می کردند و میوه را ذخیره می کردند.

کم کم تهیه مربا از اروپا به دیگر نقاط  جهان پراکنده شد. درسته ابتدا مربا در اروپا بیشتر تهیه میشد، چرا که پادشاهان آن کشورها دندانی شیرین پسند داشتند و از پس هزینه بالای شکر برمیامدند.

وقتی در دهه ۱۹۷۰ قیمت شکر بالا رفت کارخانه ها شروع به استفاده جایگزین برای شکر کردند و از شربت ذرت با فراکتوز بالا بعنوان شیرین کننده استفاده کردند که از لحاظ سلامتی اصلا توصیه نمیشه.

از آنجاییکه ما ایرانیها هم ید بالایی در مصرف مربا داریم و مربا جز اصلی صبحانه مان بشمار میرود  کدبانوهای خوش سلیقه ایرانی برای سلامت بیشتر و پرداخت هزینه کمتر بطور مرتب و با توجه به فصل های مختلف اقدام به تهیه انواع مرباهای خانگی می کنن. بنظر میرسد تنوع مربا در ایرات باید بیشتر از هر حای دیگری در دنیا باشد.

چند دستور عالی از دوستان شما

طرز تهیه مربای به :) ساده و خوشمزه توسط JOSEPH🌿
مربای به :) دستور ساده، با توضیحات مرحله به مرحله، کامل و دقیق. ممنون از دوست قشنگم @fatemepmn #پیشبند_طلایی۲۳#GoldenApron23
طرز تهیه 💛مربای سیب💛 ساده و خوشمزه توسط 🌟Mahta🌟
💛مربای سیب💛 دستور ساده، با توضیحات مرحله به مرحله، کامل و دقیق. #مربا_سیب#مربا ممنون از دوست خوبم @Fateme_1362
طرز تهیه مربای گردو ساده و خوشمزه توسط M.Arya
مربای گردو دستور ساده، با توضیحات مرحله به مرحله، کامل و دقیق. با تشکر از دوست هنرمندم@cooliiiivaaaand
طرز تهیه مربای هلو🍑🍯 ساده و خوشمزه توسط Hamta
مربای هلو🍑🍯 دستور ساده، با توضیحات مرحله به مرحله، کامل و دقیق.
طرز تهیه مربای به با شیره (دوشاب هیواسی) ساده و خوشمزه توسط مهدیه کولیوند
مربای به با شیره (دوشاب هیواسی) دستور ساده، با توضیحات مرحله به مرحله، کامل و دقیق. بسم الله الرحمن الرحیم ⚘⚘⚘⚘با تشکر از دوست عزیزم @Maryambano36 🙏🙏⚘⚘#پیشبند_طلایی۲۳#GoldenApron23 #به#مربای_به#شیره#مربای_به_با_شیره#بدون_شکرشنبه بیست و دوم مهر ماه هزار و چهار صد و دو

دستورهای عالی از انواع مرباهای خانگی - سالم و خوشمزه

ترفندهای پخت و نگهداری مربا

نکات و ترفندهای مهم در پخت و نگهداری مربای خانگی

پختن مربا در خانه نه تنها کار آسانی است بلکه مزایای بیشماری دارد. اول از همه اینکه مقدار شکر آن را می توانید به دلخواه کم یا زیاد کنید. از افزودن مواد مضر نگهدارنده اجتناب کنید و در هزینه خانه صرفه جویی کنید

۱- شیشه ها را تمیز و استرلیزه کنید

شیشه و یا ظرفی را که قرار است مربا را در آن برای مدت طولانی نگه دارید به این روش ساده استرلیزه کنید. شیشه را ۱۵ دقیقه در آب جوش بگذارید و بعد در آب سرد. این کار میکروب ها را از بین می برد و برای عدم تماس دوباره از انبرک یا چنگال برای انتقال شیشه و درب آن استفاده کنید. تا جای ممکن برای جلوگیری از زنگ زدن از درب فلزی استفاده نکنید.

۲ - میزان شکر

دقت داشته باشید که میزان شکر را می توانید به دلخواه کم یا زیاد کنید ولی اگر مربا را برای زمان طولانی تری می خواهید نگه داری کنید میزان شکر آن نباید کم باشد. معمولا برای ۱ کیلو میوه ۱ کیلو شکر استفاده میشود اما بنا به میزان شیرینی یا ترشی میوه شما این مقدار قابل تغییر است.

۳- درب قابلمه هنگام پخت

برای جلوگیری از تیره شدن مربا درب آنرا هنگام پخت نگذارید ولی برای خوشرنگ شدن برخی مرباها مثل به بعد از پخت کامل تا مرحله سرد شدن، درب آنرا با یک دمکنی ببندید تا عرق نکند و رنگ زیبایی به مربای شما بدهد.

۴- انتخاب میوه سالم

برای اینکه مربای مرغوب و با کیفیتی داشته باشید، سعی کنید از میوه های سالم و تازه استفاده کنید. و حتما قسمتهایی از میوه که کمی لکه دار شده را بگیرید تا در کیفیت مربای شما تاثیر نگذارد. دانه ها و پوست های ضخیم را حتما قبل از پخت از میوه جدا کنید.

۵- افزودن اسانس

تجربه نشان داده است که بهترین زمان برای افزودن اسانس مثل وانیل، زعفران یا گلاب در انتهای پخت مربا می باشد.

۶- بهترین ظرف برای پخت مربا

بهترین و سالم ترین قابلمه برای پخت مربا ظرف تفلون است. ولی برای مربای به ظرف مسی مناسب تر است.

۷- جلوگیری از شکرک زدن

برای جلوگیری از شکرک زدن  مقداری آب لیموترش به مربای در حال پخت اضافه کنید. در ضمن جوشیدن زیاده از حد مربای شما را سفت می کند و باعث شکرک زدن آن میشود که بهتر است کمی آب جوش به آن اضافه کنید.

۸- زمان مناسب انتقال مربا به شیشه

همیشه بگذارید یک شب از پخت مربای شما بگذرد بعد آنرا داخل شیشه بریزید. این کار باعث میشود که پس از سرد شدن مربا به درستی غلظت و شیرینی آنرا چک کنید.

۹- کپک زدگی مربا

اگر غلظت شکر مربا اندازه باشد و شیشه به خوبی تمیز شده باشد و کمی آبلیمو در آن بریزید معمولا مربای شما نباید کپک بزند. اما حتما برای نگهداری طولانی درب شیشه را کامل ببندید طوری که هوا وارد آن نشود و آن را در یخچال یا جای خنک نگهداری کنید.

۱۰- قوام شربت مربا

اگر مربای شما قوام مناسب داشته باشد هم لذیذتر خواهد بود و هم اینکه دیرتر کپک میزند. برای اینکه بدانید قوام مربای شما خوب است یک قاشق از شربت آن را با قاشق بردارید. بعد از سرد شدن با انگشتان خود تست کنید اگر مثل عسل کشدار و قوام دار بود یعنی مربای شما خوب است.

ترفندهای دوستان کوکپدی در تهیه مربا

ترفند جلوگیری از کپک زدن ترشی و مربا توسط ”آشپز_ناشی”
مهمترین نکته برای جلوگیری از کپک زدن ترشی و مربا تمیز و خشک بودن ظرف و مواد مورد استفاده به خصوص برای ترشی هست.نکته بعدی اضافه کردن چاشنی ضد کپک هست که خاصیت ضد عفونی کنندگی دارند.چاشنی ضد کپک ترشی: گلپر هست که هم به صورت پرک،هم سابیده میشه ازش استفاده کرد.چاشنی ضد کپک مربا هم دارچین هست که...
ترفند نکاتی در مورد پخت مربا توسط 👩🏻‍🍳آشپز باشی عسل بانو👩‍🍳
میوه هایی که برای تهیه ی #مربا انتخاب می کنید باید سالم و تازه و بدون لک و کرم زدگی باشند. مربا را باید در ظرف لعابی یا تفلون درست کرد، به غیر از مربای به که باید در ظرف مس سفید پخته شود. موقع پختن مربا نباید درب ظرف را بگذاریم تا رنگ مربا تغییر نکند. فقط در مورد مربای بِه که باید درب ظرف بسته...
ترفند نکته مهم در نگهداری از مربا توسط Fereshteh Ghazi
برای اینکه مرباتون در یخچال کپک نزنه یک نکته جدید را که خودم تازه بهش رسیدم بهتون میگم ، اونم اینه که بعد از اینکه مربا خوب خنک شد و تو ظرفش یه شب موند و بعد شیشه کردید یکی دو روز(بستگی به شلی و سفتی مربا داره) در باز بگذارید یخچال بمونه تا آب روش جمع شه و یه لایه نازک روی اون بماسه بعد درش رو...
ترفند طریقه هسته گرفتن آلبالو توسط toktam najafipoor
اگه هسته آلبالو هاتون بسختی خارج میشه و میخاین شربت و مربا درست کنین کافیه با استفاده از یک نی قطور از قسمت دم داخل کنین و از ته آلبالو هسته خارج میشه
ترفند نگه داری مربا توسط مهدیه کولیوند
اغلب خانم های خانه دار تمایل دارند تا از مرباهای خانگی استفاده کنند تا مربای سالم تر و بدون هرگونه مواد نگهدارنده داشته باشند. پس به این نکات توجه فرماییداگر غلظت مربا زیاد باشد، مربا سفت شده و بعد از چند وقت شکرک می زند؛ اگر هم شهد مربا به اندازه کافی غلظت نداشته باشد پس از چند وقت کپک می زند....