همونطور که می‌دونید ماموریت اصلی ما در کوکپد اینه که "از آشپزی روزانه سرگرمی بسازیم." ما تلاش  که در عین یادگیری و تمرین آشپزی اوقات خوبی رو در کنار هم داشته باشیم و تجربه آشپزی خونگی برامون لذت‌بخش بشه. در ضمن با اشتراک گذاشتن دستورها و تجربه‌ها به خودمون افتخار می‌کنیم که دانسته‌هامون رو به بهترین شکل به دیگران هم انتقال میدیم. اما چقدر خوبه که این اطلاعات رو به شکل درست، مرتب، منظم، یکدست و کامل باهم به اشتراک بذاریم تا دوستان و آشنایانی که نیاز دارند هم بخوبی ازشون استفاده کنن.

به همین دلیل در اینجا به چند نکته و ترفند مفید اشاره می‌کنم که دستورهای شما رو پرطرفدار می‌کنن و تعداد دنبال‌کننده‌های شما رو بیشتر💪

۱- عکس اصلی دستور

عکس دستور اولین قسمت و مهمترین بخش دستور شماست . می‌دونید که بخش دیداری سریعتر و بیشتر از نوشتار تاثیرگذار هستند. پس اگر عکس دستور شما واضح باشه و با چیدمان نسبتا زیبا گرفته بشه بقیه رو بیشتر جذب می‌کنه.

❌دوستان اشتباه نکنید در کوکپد عکس عادی از غذای عادی روزانه رو که خودمون با تمرین، زیباتر و واضح میگیریم مدنظر ماست، نه اینکه برای داشتن عکس بی‌نقص از ابزارهایی مثل فتوشاپ استفاده یا از نت کپی کنیم❌

با گرفتن عکسهای خلاقانه می‌تونید به دیگران کمک کنید که بیشتر بخوان دستور شما رو امتحان کنن. توجه کنید که گرفتن عکس خوب مثل هرکاری با تمرین امکان پذیر میشه اینطور نیست که همه دستورنویسهای خوب از روز اول در کوکپد عکسهای حرفه‌ای داشتند

عکس سمت راست کمی تار است و چیدمان خاصی ندارد

عکس اصلی دستور شما در جستجو و در صفحه اصلی برنامه و وب‌سایت تنها چیزی است که دیده میشه و مردم را تشویق می‌کنه که روی دستور شما کلیک کنند.

عکس اصلی دستور را از غذا یا خوراکی آماده شده بگیرید نه از مواد لازم. عکس مواد لازم را در قسمت مراحل قرار دهید

۲- عنوان دستور

عنوان دستور شما باید دقیقا نشان دهد دستور شما مربوط به چه غذا یا خوراکی هست. با دیدن عنوان دستور دیگران در نظر اول متوجه میشوند ما چه غذایی را قرار است آموزش دهیم . مثلا (ته‌چین مرغ ترد و خوشمزه). می‌تونید همراه اسم غذا ۲ تا ۳ مواد اصلی موجود در غذا رو هم بنویسید که در جستجو با مواد اصلی هم ظاهر بشه.

❌ لطفا هشتگ و اسم چالشها را در قسمت توضیح بنویسید نه عنوان دستور ❌

شام تنبلونه نه اسمی از غذا دارد نه مواد اولیه

۳- توضیح دستور

بعد از عنوان دستور به قسمت توضیح میرسید که در این بخش می‌تونید هر توضیح اضافه در مورد دستور، یا نحوه یادگرفتن این غذا، از چه کسی یاد گرفتید،‌ خاطره شیرین هنگام یاد گرفتن این غذارو اولین بار کجا خوردید، و اطلاعات مفید در مورد دستور مثل اینکه اصالتا مال کجاست قدمت اون چقدره و.....  هر اطلاعات مفید دیگه در مورد دستور که اونو جالب‌تر و انگیزه دیدن و امتحان کردنش رو بیشتر می‌کنه. نوشتن داستان یا توضیح برای دستور حس صمیمت بیشتری بین شما و کاربران دیگه ایجاد می‌کنه.

دستور سمت راست حس خاصی را انتقال نمیدهد

در قسمت توضیح می توانید اسم چالش و هشتگهای مختلف بگذارید. در ضمن فقط در قسمت توضیح هشتگها آبی و فعال می‌شوند. در این قسمت می‌تونید به هر مورد خاصی از دستورتون اشاره کنید. مثلا اگر یک ماده اصلی پیدا نکردید چی جایگزینش کنید. این نکات باعث میشن که دستور شما برای دیگران جذاب‌تر بشه

۴- زمان پخت و تعداد نفرات

در قسمتهای مشخص شده در صفحه نگارش حتما زمان پخت یا آماده کردن و تعداد نفرات رو بنویسید. لازم نیست این اطلاعات صد در صد دقیق باشند اما بسیار مهم هستند و استفاده از دستور شما رو بهتر و راحت‌تر می کنند. بخصوص تعداد نفرات که به آشپزهای تازه‌کار کمک می‌کنه از دورریز مواد جلوگیری کنند .

زمان و تعداد نفرات در جای تعیین شده

۵- مواد لازم

مهمترین بخش در دستورها بخش موادلازم هست. نوشتن دقیق میزان و واحد اندازه گیری صحیح و اسم ماده لازم دستور شما را به رده بهترین دستورها بالا می‌برد. تمام کتابهای آشپزی معتبر دنیا از قدیم تا امروز با اشاره به میزان دقیق مواد لازم نوشته شده‌اند. اگر تا امروز فقط چشمی مواد را در قابلمه ریختید و پختید، از امروز سعی کنید با مقادیر واضح و استاندارد آشپزی کنید. به شما اطمینان میدم آشپزی با ذکر دقیق مواد لازم هم خوشمزه‌تر و هم راحت و بدون خطا میشه. مخصوصا در مورد خوراکیهای مثل کیک، دسر، و برخی غذاها مقادیر صحیح غیر قابل انکار هستند.

❌از نوشتن همه مواد اصلی به مقدار دلخواه، پرهیز کنید خصوصا مواد اصلی مثل گوشت برنج پیاز و ... ❌

شما می تونید همون مقداری رو که برای خودتون استفاده کردید بنویسید و با اشاره به اینکه برای چند نفر پختید، به دیگران کمک کنید که به نسبت تعداد افراد خونواده خود دستور را تنظیم کنن.

مواد لازم در دستور سمت چپ بسیار واضح است

لطفا هر یک از مواد لازم را در یک سطر جداگانه بنویسید. تعداد خطها برای مواد لازم نامحدود است. و اینکه حتما میزان مواد لازم را با عدد بنویسید، بعد فاصله، بعد واحد اندازه‌گیری، و بعد اسم ماده. این روش نوشتن در سیستم کوکپد تعریف شده است و بطور خودکار میزان مواد لازم پررنگ میشود.

برای نوشتن عنوان سرفصل در مواد اصلی روی گزینه مواد لازم اصلی کلیک کنید و برای نوشتن باقی مواد روی مواد لازم. مثلا طرزتهیه رومال و یا مواد میانی دو سرفصل جدا هستند که برای نوشتن آنها روی مواد لازم اصلی می‌تونید کلیک کنید.

برای دیدن عنوان سرفصل روی مواد لازم اصلی کلیک کنید

۶- مراحل دستور

سعی کنید مراحل دستور را کامل و واضح شرح دهید. در کوکپد کاربران بسیاری هستن که آشپزی رو تازه شروع کردند و نوشتن نکات کوچک که بنظر شما ساده می‌آید براشون مهم است. یک دستور نویس خوب همیشه تمام مخاطبان را در نظر میگیرد و به تمام نکات و ترفندها در دستور اشاره می‌کند. دستور شما قرار است برای فرزندان شما و نسلهای بعدی به یادگار بماند پس لطفا تا جای ممکن کامل و واضح و قابل فهم بنویسید.

۷- عکس و ویدیو از مراحل تهیه

افزودن عکس و ویدیو به مراحل دستور ضمن اینکه دستور شما را جذاب‌تر می‌کنه فهم آن را نیز راحت‌تر و علاقه کاربران را به دستورهای شما بیشتر می‌کنه. با اضافه کردن عکس بخصوص در قسمتهایی که نیاز به نشان دادن روش کار دارد به دیگران کمک می‌کنید مطلب را بهتر متوجه شوند.

❌از تکرار یک عکس برای همه مراحل خودداری کنید و بهتر است عکسهای متعدد از پایان کار را در پایان دستور اضافه کنید. ❌

غذاها و خوراکیهایی که روزانه آماده می‌کنید مسلما لذت زیادی برای شما و خانواده دارند و حس خوب پخت و پز و خوردن غذای سالم رو به خونه و خونواده شما تقدیم می‌کنن. اما این حس مسلما چندین برابر خواهد شد وقتی که اونارو با هزاران کاربر علاقه‌مند به آشپزی به اشتراک بذارید.

منتظر چی هستید؟دستورهای خوب خودتون رو با کوکپدیها به اشتراک بذارید

اینجا کلیک کنید و دستور بی‌نقص خودتون رو بنویسید