حتما همه این جمله هوشمندانه و قدیمی رو شنیدید! "صبحانه رو خودت بخور، نهارو با دوستت تقسیم کن و شام رو بده به دشمنت🤩" میدونید مفهوم این گفته چیه؟!!! ایرانیان نکته سنج با همین یک جمله اهمیت وعده غذایی صبحگاهی رو نسبت به وعده های دیگه یادآور شدند. و از آنجایی که همه بر این باور هستیم که عقل سالم در بدن سالمه، خوردن یک صبحانه مقوی و سرشار از مواد مغذی می تواند عملکرد جسمی و فکری دانش آموزان و دانشجویان را بهبود ببخشد. توجه داشته باشید که ایجاد یک عادت صحیح در زندگی کودکان می تواند کمک بزرگی به سلامت و موفقیت در تحصیلی  آنها داشته باشد.

در این مقاله به ۱۰ دلیل علمی در ضرورت خوردن صبحانه و تاثیر آن در یادگیری فرزندان  می پردازیم.

فهرست مطالب :

۱- افزایش تمرکز و توجه

۲- کمک به یادگیری مطالب درسی

۳- پیشرفت در نتایج امتحانات

۴- افزایش سطح انرژی

۵- ایجاد روحیه شاد و اخلاق مناسب

۶- دریافت مواد مغذی لازم

۷- داشتن وزن مناسب

۸- حضور مرتب در مدرسه

۹- بهبود روابط اجتماعی

۱۰- ثابت شدن عادتهای درست غذایی

دستورهایی برای صبحانه سالم-

۱- افزایش تمرکز و توجه

عدم تمرکز صبحگاهی

بعد از ۱۰-۱۲ ساعت خواب و استراحت طولانی، برای روشن شدن موتور بدن، نیاز به مواد غذایی و مایعات  می باشد. بدون سوخت رسانی به اعضا بدن خصوصا مغز نمی توان انتظار داشت که آنها شروع به فعالیت روزانه کنند. برای یاد گیری و درک بهتر مفاهیم درسی ابتدا باید سوخت لازم را به اعضا بدن رساند و به آنها انگیزه ای برای شروع به کار و فعالیت طبیعی داد. برای اینکه کودکان بتوانند در طول آموختن توجه بیشتر و بهتری روی درسهای خود داشته باشند، باید قبل از رفتن به مدرسه و یا اولین ساعاتهای مدرسه مطمئن شد که فرزندان تغذیه لازم را برای انرژی کافی دریافت کرده اند.

۲- کمک به یادگیری مطالب درسی

یادگیری سریع 

تحقیقات و آزمایشهای متعدد نشان داده است که سطح فراگیری دانش آموزانی که مرتب صبحانه میل می کنند بیشتر از آنهایی است که گرسنه به مدرسه می روند. خصوصا فراگیری ریاضیات و دروسی که احتیاج به تمرکز بیشتر دارند برای کسی که صبحانه مقوی و مناسب خورده است آسان تر و پر نتیجه تر است.

۳- پیشرفت در نتایج امتحانات

نتایج بهتر

کاملا واضح و روشن است که اگر کودکان ذهنی بازتر و متمرکزتر در یادگیری داشته باشند به مرور زمان نتایج بهتری در امتحانات کسب خواهند کرد. حتی در طول امتحان برای اینکه مغز به درستی قدرت تجزیه و تحلیل سوالها و یافتن جوابها را داشته باشد، کودک نباید احساس ضعف و گرسنگی کند.

۴- افزایش سطح انرژی

انجام فعالیتهای فیزیکی 

صبحانه سطح گلیکوژن بدن را بالا می برد این ماده منبع تامین انرژی بطور مرتب در بدن است. کودکی که صبحانه مناسب نخورده باشد، انرژی لازم برای یادگیری، بازی و شادی را در مدرسه نخواهد داشت. انجام فعالیت های فیزیکی مستلزم آن است که مواد مغذی و انرژی زا به بدن رسیده باشد.

۵- ایجاد روحیه شاد و اخلاق مناسب

سرزندگی و شادابی 

یک صبحانه مناسب و متعادل سطح گلوکز بدن را ثابت نگه میدارد. و همین امر باعث میشود که کودک تغییر رفتار ناگهانی نداشته باشد و با آرامش بیشتر و رفتار مناسب تر با دوستان و معلمهای خود برخورد کند. چنانچه دانش آموز بدخلق  و پرخاشگری دارید ابتدا دقت کنید که آیا تغذیه کافی و مناسب روزانه دارد؟ یک کودک گرسنه قطعا بی حوصله و عصبانی خواهد بود

۶- دریافت مواد مغذی لازم

صبحانه و مواد مغذی لازم

خوردن صبحانه در شروع روز و آغاز فعالیتهای فکری و بدنی، بهترین بهانه برای دریافت تمام مواد مورد نیاز بدن است. به همراه صبحانه مناسب شما به فرزند خود انواع ویتامینها، کربوهیدارتها برای تامین انرژی روزانه، پروتیین، مواد معدنی لازم مثل کلسیم و غیره فراهم می کنید که همگی لازمه رشد و پرورش ذهن و بدنی سالم است.

۷- داشتن وزن مناسب

وزن مناسب

خوردن صبحانه مرتب و عادت غذایی مناسب این پیام را به بدن میدهد که به موقع از مواد وارد شده به بدن استفاده کند، به موقع احساس سیری کند و میل خوردن به غذاهای ناسالم و متفرقه نداشته باشد. یک عادت غذایی سالم و سروقت باعث میشود سیستم سوخت ساز بدن تنظیم شود. در ضمن به کودکان شما آموزش میده تا عادتهای صحیح خوردن را از کودکی جایگزین عادتهای غیر صحیح کنند

۸- حضور مرتب در مدرسه

حضور مرتب در مدرسه

طبیعی است که یک کودک سالم به وقت مدرسه، نیازی به سپری کردن روزهای خود در خانه ندارد. هر چه کودک احساس کند انرژی بیتشری دارد و بدن او حالت طبیعی تری داشته باشد ناخودآگاه دوست دارد، روزهای خود را در مدرسه و با دیگر دوستانش بگذارند. یک کودک شاد و سالم از نشستن در خانه دوری می کند و مایل است وقت خود را به بازی و آموزش در مدرسه بگذراند.

۹- بهبود روابط اجتماعی

فراگیری روابط اجتماعی

زنگ تفریح و خوردن تغذیه خوب و لذتبخش بهترین زمان برای کودک است تا از بودن در کنار دوستان و هم سن و سالان خود لذت ببرد. خوردن و وقت گذارندن در مدرسه به آنها می آموزد چگونه در اجتماع رفتار کنند و راه تعامل صحیح با یکدیگر را به این وسیله فرا میگیرند.

۱۰- ثابت شدن عادتهای درست غذایی

حتما میدانید که بهترین زمان برای یادگیری، تمرین و تثبیت عادتهای صحیح زندگی دوران کودکی است.  این عادتها هیچگاه زمینه ذهن و وجود انسانها نمیشود مگر اینکه در کودکی با کمک والدین و مدرسه، الگوی رفتاری مناسبی را به کودکان ارائه داد. یکی از این عادتهای بسیار مهم عادت غذایی سالم و صحیح است که باید از سنین پایین به نوجوانان آموزش داده شود..

البته فراموش نکنید که موضوع فقط خوردن صبحانه نیست، بلکه خوردن خوراکیهای سالمی هست که ارزش غذایی بالا دارند و نیازهای متعدد بدن از جمله پروتیین، مواد معدنی و آلی، ویتامینها و غیره را فراهم می کنند. برای دیدن دستورهای عالی از صبحانه های سالم خونگی  کوکپد همراه شماست

چند دستور برای صبحانه سالم

طرز تهیه پنکیک 🥞صبحانه یا میان وعده متفاوت ساده و خوشمزه توسط نازی
پنکیک 🥞صبحانه یا میان وعده متفاوت دستور ساده، با توضیحات مرحله به مرحله، کامل و دقیق.
طرز تهیه تزیین صبحانه کودک ساده و خوشمزه توسط Haniye
تزیین صبحانه کودک دستور ساده، با توضیحات مرحله به مرحله، کامل و دقیق. #سرآشپز_طلایی #تزیین_صبحانه_کودک #تزیین_بشقاب_کودک ...
طرز تهیه تلبینه (صبحانه سرشار از انرژی مخصوصا برای کودکان) ساده و خوشمزه توسط Z sahamipoor
تلبینه (صبحانه سرشار از انرژی مخصوصا برای کودکان) دستور ساده، با توضیحات مرحله به مرحله، کامل و دقیق.
طرز تهیه صبحانه کودک ساده و خوشمزه توسط Mina dmr
صبحانه کودک دستور ساده، با توضیحات مرحله به مرحله، کامل و دقیق. #صبحانه_کودک#کاپ_کیک_شکلاتی#سالم
طرز تهیه صبحانه کودک ساده و خوشمزه توسط میترا
صبحانه کودک دستور ساده، با توضیحات مرحله به مرحله، کامل و دقیق. #صبحانه#کودک#صبحانه_کودکوقتی گل دخترت روز جمعه ۱۲ ظهر بیدار میشه باید دورش بگردی بهش بگی چرا اینقدر زود بیدار شدی بخواب مامان جون قربونت یه هفته شیطونی کردی بخواب خستگیت در بره 😂😘😇😍🥰
طرز تهیه نان لقمه ای صبحانه ساده و خوشمزه توسط میس معصوم
نان لقمه ای صبحانه دستور ساده، با توضیحات مرحله به مرحله، کامل و دقیق. برخی آدمها به یک دلیلاز مسیر زندگی ما میگذرندتا به ما درست هایی بیاموزندکه اگر می ماندندهرگز یاد نمی‌گرفتیم #خسرو_شکیبایی 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 #سرآشپز_طلایی#نان_لقمه_ای_صبحانه#نان_صبحانه#نان_خانگی